Wednesday, September 24, 2008

Nei!

Hvorfor kan vi ikke bare si

Hver dag opplever vi noe vi ikke vil, irriteres vi, opplever vonde ting, negative ting, latterlige avgjørelser, hendinger, minner, plager, smerter, regler, lover, tanker, sykdommer, maktovergrep, byråkrater, skrankeryttere, mennesker, dyr, media, unger, voksne, kriger, tjuver, forsikringer, ..... opplevelser og historier... som gjentar seg og gjentar seg....

KAN VI IKKE BARE SI NEI??

Kan vi ikke bare si

når våre valgte ledere og politikere vil delta i kriger, selge våpen, kjøpe våpen, dette er handlinger som vi så inderlig ggodt i vårt hjerte VET at vil komme til å skade oss alle..... vi må da kunne si NEI!!!????

Jeg er så lei av å måtte gjøre det jeg ikke vil!! Jeg vil ikke!!! Jeg MÅ ikke gjøre alt mulig for å være grei snill, høflig, populær, flink, modig, lovlydig........ Jeg vil si

Først forsiktig for å få trening, så høyere og høyere.... og sterker og sterkere...når folk krever noe av meg jeg ikke vil gi dem, når noen plager meg... når noe går galt som jeg ikke vil finne meg i...

Kan vi ikke forlange at noen hører oss når vi gir vår stemme til politikere, som skal ivareta våre beste interesser til fellesskapets beste... - når de istedet blir blinde politiske nikkedukker og maktmennesker som på alle måter strider mot menneskelig sunn fornuft de så ut til å ha dengang vi valgte dem... og skrike

så høyt og så samstemt at vi får regler som ydmykt viser respekt for menneskets inneboende instinkter for det vi VET vil yte oss rett og galt .... moralsk, menneskelig og logisk - med kjærlig omsorg og forståelse for det beste i oss....

Kan vi ikke få respekt når vi sier

til skader vi påfører kvinner, vi som bærer byrdene og livet i mange mange land... når de vil omskjære oss, , undertykke oss, ta fra oss stemmen, latterliggjøre oss, voldta oss, undervurdere oss, ikke lytte til oss... verden HAR kommet litt lengre, har den ikke?

Kan vi ikke bare si... NEI?

Når egenrådige saksbehandlere trekker ut saker, og vi får et stempel dyttet i fjeset med uforståelige avgjørelser, der papirmennesker utøver makt, misbruker makt, overkjører enkeltindivider uten skjemsel og sjel, ødelegger livene til enkeltmennesker på en måte som strider mot menneskeverdet og vanlig sunn oppdragelse.... kan vi ikke si høyt og tydelig

.. og få dem vekk fra den ondskapsfulle tankegangen de forfekter fordi de ikke bruker hodet? Hva er de redde for? ....for at vi skal si NEI????

Når vi tillater oss å ødelegge naturen vi lever av, på vår lille vakre klode... den eneste vi har... kan vi ikke si

til forurensende, ødeleggende, sløsende grådige, overforbrukende, giftige handlinger og varer som vi selv som enkeltindivid opprettholder markedet for og bruken av.... Skjønner vi ikke at det er VÅRT eget ansvar, og at neste gang vi vil fortsette handlingsmønsteret tenker vi oss om, og sakte men sikkert vil vi forandre forbruksmønsteret vårt ved å si... NEI!

Hvorfor i all verden tror vi at papirpenger, børs ogoverdreven viktighet av økonomi er katedral kan føre oss til himmelen? Det er jo helt klart

Ingen blir lykkelig av for mye! De blir bare redde for å miste det! De blir redde for å tvangsdele, for å ha for lite, de blir redde for sin kunstige posisjon, sliten av å jage etter mer, og de misbruker makt. Kan vi ikke bare holde et helt greit nivå for det gode liv, for trygghet og ha så vi klarer oss og er lykkelige??? Så blir det faktisk nok til alle... hvis vi deler litt frivillig (og ikke sier NEI når noen virkelig trenger det...)....

Når religionene og deres prester vil dunke hodene våre fulle av TRO, skvalder og forkynnelser... uansett hva de måtte støtte.. eller hva de må ha diktet for regelverk av religiøst skvalder med firkantet syn på utenforstående guder, djevler, bøker, forfalskninger, redsel, skrekk, hevn, gru og fordervelser om vi ikke TROR det de sier... kan vi ikke bare si

og finne en kraft inne i oss selv, som er sterkere enn tro... en visshet, en visdom - kunnskapen om at vi selv har ansvar og skaper alt som skjer i våre liv... ikke noen utenforstående guder... da vil vi kunne forandre livet som vi kjenner det og gjøre det godt. For det vi frykter mest... frykten for forandring, er det vi selv gjør mot oss selv fordi vi ikke sier nei....

Jada jeg vet det. Vi har bare en... men MÅ vi fortsette i samme tralten hele tida...

Det betyr at jeg må ha tillit. Først og fremst til meg selv.Til systemene. Til lovverket, til menneskene, til de andre.. ....til kloden vår, til naturen der jeg kan hente inspirasjon, krefter, mot, farger.....

Jeg er så lei av å alltid tenke positivt, å ta meg sammen, oppføre meg, å finne meg i, å være for all del kjærlighetsfull, hensynsfull, lovlydig, respektabel, grei, jodlende, snill, å bli overkjørt, å la andre bestemme.

Jeg akter å begynne å si

HVA SIER DU NEI TIL??? Hæ? Ordet er jo en perle i bevissthetssøkning...i kunnskap om meg selv, om omgivelsene mine...

nei nei nei nei nei!!!

Jeg kunne fortsatt og fortsatt dette innlegget med masse flotte NEI`er... men gjør jeg det????

NEI!

No comments:

Post a Comment